28 באפר׳ 2009

סתם יום רגיל

ראש השנה, ט"ו בשבט, חנוכה, פורים ופסח, חגי ישראל במהדורה הקלאסית, מורגשים היטב בפרבר הלונדוני. אצלנו בעיירה אפילו רשתות המזון המובילות (לא רק אילו עם בעלי שליטה יהודית) נוהגות להתארגן, ולצאת במיטב המסורת של שופרסל וקו אופ בשלל מבצעים; לא סתם מרחיבים פתאום את מדף הפירות היבשים, לא בגלל דמפינג (הצפה במחיר) חסר תקדים של פרי האדמה, פתאום מוכרים בשקיות ירקות למרק עוף יהודי טיפוסי; שלא נדבר על הפסטיבל שמסדרות החנויות היהודיות, ממכירת מתכונים יהודיים במאפיית הדגל של "דניאל", למבצעי מצות (שניים במחיר של אחד), למכירה חסרת תקדים של סופגניות (שדומות יותר ויותר לדונאט) ואל נשכח את התור לחלות ביום כיפור שמשתרע עד למעדניה המתחרה. אבל אתמול והיום, סתם יום רגיל, אולי הכמות של עוגיות דגל ישראל ב"דניאל" גדלה לקראת יום העצמאות, אבל לא יותר מזה. סתם יום רגיל בו צריך לאסוף את הילדים מבית ספר, אתה לא חש בעצב החד שאחרי עשרים וארבע שעות מתמלא בשמחת המנגל וממפגש החברים השנתי. פתאום הטקסיות המופלאה, הרגשת השייכות האדירה, העצב הנורא שמחבר אותך למקום – לא נמצא, ושום טקס בבית כנסת, או שמיעת תחנות הרדיו הישראליות, לא יכול להחליף אותו. זה נורא להגיד אבל כניסת יום הזכרון בדומה ליום כיפור, יש בו הסכמה מוחלטת של הציבור, אנשים יוצאים בערב יום הזכרון מוקדם מהעבודה, למרות הפקקים כולם יותר סובלנים, הציפייה מול הטלויזיה לאורך כל הלילה, למרות שאתה נחנק והדמעות זולגות ללא הכרה וכל כך עצוב, במיוחד שאתה יודע שיום אחד יגיע ושני הגוזלים שלך יתייצבו מחויילים בבקו"ם. אבל אתה מרגיש כל כך שייך ושזה שלך, ולא סתם שלך יש לזה משמעות, יש לזה עומק, זה חזק ממך. אתה חלק ממורשת, אתה שייך למשפחה הגדולה הזאת, שבימים כהרגלם מאד נוח רק למצוא את הרע שבכל דבר. השירים ברדיו ביום הזכרון, הילדים הולכים בלבן למוסדות החינוך ואיך שלא תרצה גם אתה לובש בסוף משהו לבן. הלחץ לצאת מוקדם הביתה לפני הפקקים, כאשר אתה יוצא מהאוטו עם עיניים נפוחות, אבל אז השקט לפני ערב יום העצמאות, הטקסים, אתה מותש נפשית ושוקע בתרדמה, ופתאום הקצב משתנה, זיקוקים, הופעות רחוב ואלפי תיכנונים, מתי נפגשים, מי מביא מה, מי אוסף את מי. אבל פה סתם יום רגיל. אפילו לא קניתי סטקים למחבת בשביל הסימבוליות. אז נכון שלקראת סופשבוע, נארגן איזה מנגל לכבוד יום העצמאות (אולי אפילו נשיג פרגיות – לא בלקסיקון של תערובת העמים פה), וביום ראשון נחגוג עם בבית ספר הישראלי בקטנה את יום העצמאות, בזמזום שירי מולדת. אז רן הציע שנלך לאכול פלאפל בשביל להרגיש משהו. זה צובט בלב, כי פה זה סתם יום רגיל.

8 תגובות:

  1. מקסים ושוב כל כל נכון....אצלי אפילו הילדים היו ב-PLAYDATE עם LUKA שבא בכלל ממונטנגרו....איפה הם ואיפה סיפורי הגבורה על חיילים יפה בלורית שנהרגו בשביל חתיכת אדמה.....?!גם השעון הביולוגי שלי תיקתק היום, לבשתי כחול ולבן - את זה אף אחד לא יקח ממני! זהר.

    השבמחק
  2. אין עליך! מהירות התגובה בכלל לא בסטנדרטים המקומיים. חזרנו מהפאלפל, היה טעים וישראלי למרות שהמקום היה שומם.

    השבמחק
  3. אני חייבת לומר שגם אני הרגשתי כך. אולם אתמול הלכנו למופע ישראל 61 שאורגן ע"י הסוכנות היהודית. לא היה לנו שום ציפיות מהערב הזה שכן היינו בארועים כאלו בעבר והם היו מאד מעייפים עם הרבה נאומים. אתמול לא הייתה לנו ברירה שכן רועי הופיע שם עם כל מיני ילדים מבתי ספר יהודים בסביבה. השורה התחתונה - היה פשוט נהדר - היה סטנד אפ קומדי על האנגלי היהודי המצוי וזה היה ממש מצוין ואח"כ הגיעה איזה להקה ישראלית (צבאית לשעבר) לא מוכרת. החברה האלה עשו את הערב - הם לא הפסיקו להפציר בקהל להצטרף אליהם בשירה ולרקוד, מה שעורר גיחוך כיון שהקהל היה ברובו אנגלי כבד, אולם לבסוף הם גרמו לקהל לקום על רגליו,לעלות לבמה ובעיקר לרקוד ולשיר שירי ארץ ישראל טובים ומרגשים. זה היה פשוט לא יאמן, וכל כך סוחף שממש נהנינו. ממש הצטערתי שלא לקחתי גם את הקטנים.
    קרן

    השבמחק
  4. הי אהובה, חשבתי הרבה אתמול על היום הזה והיה לי עצוב ששוב עובר חג ואני לא בארץ ודוקא ביום הזה זה היה חזק יותר ומפריע יותר מכל חג אחר.
    מכיוון שגם אנחנו גרים בשכונה שמחציתה יהודית אנחנו תמיד מרגישים את כל החגים כי רואים את היהודים הדתיים מסתובבים עם הטלית אבל יום העצמאות זה חג שהולך איתך בבטן ולא רואים אותו מבחוץ ודגל לא מי יודע מה סימפטי לתלות...
    הנחמה שבארה"ב וקנדה יש את הערוץ הישראלי ואפשר היה לפתוח טלויזיה ולראות את השידורים מהארץ ולהרגיש בכל זאת שייכת.
    נתי הלך לטקס המרכזי של יום הזיכרון באחד מבתי הכנסת בעיר שמיועד לקהילה הישראלית, הוא אמר שהיה טקס מאוד יפה, אני התחברתי לכותל דרך השלט של הטלויזיה.
    היום יש הפנינג אחה"צ במרכז הקהילתי היהדי הבעיה שהילדות כבר מסרבות ללכת לכל האירועים האלו מפני שהכל בסוף מסתכם בלחמניה עם נקניקיה ומתקנים מתנפחים שהן כבר עברו את הגיל שלהם....אז נחליט בערב בכפוף למזג האויר...
    נשיקות מטורונטו המתחממת
    אורית.

    השבמחק
  5. ותחליפי את התמונה למעלה, מסכן קובטיט מופיע כמו מהסמויה...

    השבמחק
  6. אצלי נדלקה נורת אזהרה גדולה ואדומה מעל הראש ובעיקר בלב, על זה שפשוט שכחתי (וכמה שאני מתביישת לומר את זה) מיום הזיכרון. זה בד"כ יום שאני יושבת מול תוכניות יום הזיכרון, קוראת כתבות בעיתונות על השכול והעצב כדי להרגיש ולו במעט חלק מזה. והשנה ישבתי מול קבוצה של 5 נשים אנגליות ולימדתי אותן את "רזי" קישוט עוגות. ישבתי שם חצויה ומפוצלת עם חיוך מלאכותי על הפנים ועם אבן אמיתית וכבדה בלב. איך יכולתי לשכוח יום כזה?
    נראה לי שהגיע הזמן לחזור לארץ לפני שהגבולות מטשטשים ומה שבאמת חשוב לי מתפוגג! דרמתי מדי? אולי! אבל מאד מוחשי לי.

    השבמחק
  7. האמת שאתה חי בישראל את לא מעריך לפעמים את הביחד אבל אחרי שחשבתי על מה שכתבת ועל "הגולה" באמת יום העצמאות זה יום מאחד - הדגלים בכל בית ואוטו, המנגלים (או הברבקיו לפלצנים) -אף אחד לא מפסס ואת זה לא יקחו מאיתנו
    מצד שני העצב של יום הזכרון - אפילו הילדים הקטנים מבינים ועצובים (למרות שאנחנו מנסים לדחות את הקץ בלהסביר להם על הבעיות בלחיות כאן)
    שירלי

    השבמחק
  8. הכיתה של הגדולים שלנו היתה אחראית השנה על טקס יום הזכרון. הם לבשו בגדי חאקי והמחיזו את "גבעת התחמושת". עוד פחות מ- 7 שנים, הכל יהיה הרבה יותר אמיתי.
    כמה שמחתי שהגיע יום העצמאות. ולמרות ההתלבטות השנתית הקבועה - אם לצאת ולהתחכך בעם ישראל או לרבוץ מול הטלויזיה - יצאנו לרחובות.
    הרבה יותר כיף לראות את הילדים עם המנצנצים על הראש, מאשר בבגדי חאקי בגעת התחמושת.
    היה שווה לצאת.

    השבמחק